Articles Comments

Novi Svjetski Poredak » TEHNOLOGIJA I ZNANOST » ‘Veliki Brat’ ne voli knjige

‘Veliki Brat’ ne voli knjige

elektroni─Źke-knjige-veliki-bratElektroni─Źki ure─Ĺaji za ─Źitanje i e-knjige su sve popularniji, u SAD-u jo┼í vi┼íe nego u Njema─Źkoj. Profesor knji┼żevnosti Roland Reu├č ipak u toj digitalizaciji knji┼żevnosti vidi i opasnost

Roland Reu├č je teoreti─Źar knji┼żevnosti i profesor novije njema─Źke knji┼żevnosti na sveu─Źili┼ítu u Heidelbergu. U njegova najnovija djela spadaju “Savr┼íeni stroj za ─Źitanje – O ergonomiji knjige” (Die perfekte Lesemaschiene – Zur Ergonomie des Buches, Wallstein) i “Kraj hipnoti─Źkog sna – Od mre┼że do knjige” (Ende der Hypnose – Vom Netz zum Buch, Stroemfeld).

Sli─Źno i kao i nedavni dobitnik Nagrade za mir Udruge njema─Źkih knji┼żara Jaron Lanier, Reu├č je tako─Ĺer veoma skepti─Źan prema digitalnoj revoluciji koja je zahvatila i knjigu.

Deutsche Welle: Gospodine Reu├č, posljednjih godina ste napisali nekoliko knjiga o navikama ─Źitanja njema─Źke publike. Kriti─Źki promatrate ulazak digitalnih tehnologija u svijet knjiga, a osobito napadate e-knjige Za┼íto?

Roland Reu├č: Uporaba ra─Źunala nije klju─Źan problem prilikom uvo─Ĺenja digitalne tehnologije u svijet knjiga. Kod internetskih publikacija ili publikacija e-knjiga problem se sastoji u tome da se ti publikacijski oblici biraju zato jer ih se smatra izuzetno jeftinima. Dakle, kada kupujete u H&M-u, nemojte o─Źekivati da ─çe odje─ça biti napravljena od najboljih materijala. Takvu sli─Źnu situaciju imamo i u nakladni┼ítvu. Sad imamo medij koji je ozna─Źen kao “jeftin”. Tako su svi ekonomski aspekti, koji se povezani s uporabom ovih medija, usmjereni prema malenoj cijeni. To se primje─çuje prije svega kod ugode ─Źitanja.

E-knjige se glasno hvale kako tamo mo┼żete po volji prilagoditi veli─Źinu slova. To je samo pola istine. Druga je polovica da su prije u poznatim izdava─Źkim ku─çama, kao ┼íto su Suhrkamp ili S.Fischer, radili tipografski dizajneri koji su mnogo toga znali o dizajnu slova i teksta. Oni su to─Źno razmi┼íljali, koja slova i koji slog im je potreban za odre─Ĺeni sadr┼żaj, kako bi ga ─Źitatelj mogao shvatiti. To sve ko┼íta, jer je napravljeno od visokoobrazovanih, estetski ┼íkolovanih dizajnera koji se razumiju u ljudsku podsvijest. Digitalni sektor bri┼íe taj izdatak. Ne ┼żeli potro┼íiti novac za to.

U digitalnom svijetu, dovoljna je jedna naredba pa da neki tekst ili informacija doista netragom nestanu.

Doga─Ĺa se zanemarivanje estetskih do┼żivljaja kakve nismo vidjeli ve─ç 500 godina. Kada je neki nakladnik ┼żelio zadr┼żati ugled, onda je pazio da njegove knjige budu dobro opremljene i optimalno ─Źitljive. To se nipo┼íto ne mo┼że re─çi za stvari koje danas sti┼żu u ruke ─Źitatelja.

DW: Sada i ugledni izdava─Źi kao ┼íto je Hanser-Verlag, nude e-knjige. Nije li to i napredak?

Roland Reu├č: Osobno, ne vjerujem. Ve─ç neko vrijeme postoji ta pro┼íirena ponuda izdava─Źa ÔÇô to isto radi i Suhrkamp, ali bez da sam mogao primijetiti da se jo┼í dr┼że tehni─Źkih standarda u tipografskom ili dizajnerskom smislu. To se radi jer se ┼żeli ubrati i onaj novac koji jo┼í le┼żi nepokupljen. Za mene je to oportunisti─Źki ─Źin, a ne nekakav korak u budu─çnost.

“Na kraju hipnoti─Źkog transa “

Kada se ovakve stvari tako o┼ítro kritizira, onda vas se brzo smje┼íta u “ladicu” konzervativaca…


Roland Reu├č: Ve─ç sam 2012. u svom djelu “Na kraju hipnoti─Źkog transa ” (Am Ende der Hypnose), dao ma┼íti na volju, ┼íto bi tajne slu┼żbe sve mogle u─Źiniti sa svijetom medija. Tada se jo┼í nije ─Źulo ┼íto je rekao Edward Snowden. Onda su ljudi jo┼í uvijek mislili da je Google neka vrsta proroka, mesijanskog stroja. Od kako sam to napisao, ipak se pro┼íirila sumnja kad je rije─Ź o tradiciji znanja i njene povezanosti s medijima. Otkri─çe Snowdena je tu bio zna─Źajan ─Źimbenik. Ali trebalo je samo zbrojiti dva i dva da bi se do┼ílo do tih stvari.

Jest da knjige neumorno sakupljaju pra┼íinu i da je u digitalnom obliku mnogo lak┼íe prona─çi ciljanu inforamciju. Ali knjiga je bila i jo┼í uvijek jest kamen-temeljac ─Źitave na┼íe civilizacije.

Imamo posla s centraliziranim sustavom nadzora: ako njemu povjerimo na┼íe tekstove, onda je jasno da kad se ra─Źunala mogu identificirati sa njihovim IP brojevima, da se onda mogu i pratiti svi pokreti i tko to ─Źita u mre┼żi. To je opasno. To se vidjelo ve─ç 2012. jer se ve─ç po─Źetkom 21. stolje─ça mogla naslutiti ta opasnost.

DW: Za┼íto onda treba ─Źuvati “obi─Źne” knjige?

Roland Reu├č: Ako nekakvu zahtjevnu literaturu ili tekstove knji┼żevne vrste ostavite samo digitalnim medijima, dakle ako nema analognog “Back-Up-a” u obliku pisanog teksta, onda ─çete uvelike potkopati tradiciju pisane rije─Źi u ─Źitavom zapadnom svijetu. Ve─ç i zbog toga jer je izuzetno lako filtrirati i zabraniti neke informacije i neke tekstove u svjetskoj mre┼żi. Obzirom da demokratska javnost uop─çe nema mogu─çnost tu nekako intervenirati, tako postaje i mogu─ça cenzura i upravljanje informacijama vo─Ĺeno odre─Ĺenim interesima i ┼íto onda veoma jasno utje─Źu na ono ┼íto ─çe se ─Źitati. To nitko ne mo┼że ┼żeljeti.

Knjiga ostaje “prava” knjiga

Za┼íto se zala┼żem za knjigu je povezano i s tim da je to odre─Ĺena distribucijska, neopoziva protusila prema onom ┼íto nam odre─Ĺuje svjetska mre┼ża. Ako po┼íaljete 500 svezaka bilo kojeg knji┼żevnog djela u Ameriku, Japan, Kinu, Indiju ili Europu i tamo ga podijelite, to se vi┼íe ne mo┼że vratiti nazad. Ne mo┼żete dati nekakvu naredbu u nekakvu bazu podataka pa da taj naslov potpuno nestane.

DW: Jeste li imali s tim osobnih iskustava?

Roland Reu├č: Ja ne govorim napamet. Kad smo 2012. pokrenuli kazneni postupak protiv Amazona, on je izbrisao moje ime iz svoje baze podataka na dva tjedna, tako da vi┼íe niste mogli kupovati niti moje knjige. To su stvari koje su se ve─ç doga─Ĺale i o kojima ne pri─Źam tek kao o nekakvoj izmi┼íljenoj opasnosti.

┼áto ja─Źe napreduje centralizacija servera, ┼íto vi┼íe pristupa informacijama imaju tajne slu┼żbe i policijske institucije, to je vjerojatnije da ─çe iz sustava biti izba─Źene nepo┼żeljne ili misli koje se ne uklapaju u po┼żeljan koncept. Ako sve jo┼í bude postojalo samo u digitalnom obliku, to onda zna─Źi da trebam samo jo┼í jednu naredbu da ta informacija prakti─Źno prestane postojati.
 
Iz filma “Vremenski stroj (1960)” – Scena “Knji┼żnica”

 
(dw.de, youtube.com/uredio: nsp)

Filed under: TEHNOLOGIJA I ZNANOST · Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,